02 Jun, 2010

Salam kembali - C.I.N.T.A.

Salam...

Sudah lama saya tak update blog ini. Dah naik berabuk dah. Apa nak buat. Idea tak datang. Saya banyak membaca blog orang lain berbanding menulis sendiri. Cuba mendiamkan diri untuk mencari sebutir ketenangan.

Baiklah, saya ingin menyentuh apa yang saya alami sekarang. Perasaan cinta. Saya kini bagai dalam dilema. Agak tersentuh setip kali lagu-lagu cinta berkumandang di udara. Sering membayangkan rasa cinta itu penuh keindahan dan kedamaian. Adakah cinta itu boleh datang berulang ulang, atau sekali kita jatuh cinta, itu penamat perasaan cinta dan terus berpegang teguh pada cinta yang ada?

Ya, benar cinta yang ada harus dibaja, disuburkan dan dijaga dengan elok. Namun adakah perasaan cinta yang baru datang itu, cinta palsu? Entah mengapa perasaan itu tidak pernah datang dahulu. Ketika saya remaja ataupun berstatus SINGLE. Mengapa ia datang ketika ini?

Bak kata orang, cinta itu buta. Namun sejauh mana cinta itu ditafsirkan. Cinta boleh datang sekali, namun cinta tidak boleh dihalang jika ia datang kembali. Benarkah?

Nikmat cinta hanya dapat dirasa dengan perasaan. Perasaan gembira, dihargai atau saling mempercayai. Bagaimana kalian menilai cinta?



Jatuh cinta dikaitkan dengan rasa kekosongan, rasa ingin sayangi dan perasaan berbunga. Namun sejauhmana kita tahu tentang tanggungjawab dalam percintaan. Adakah cinta itu abadi dan khusus pada suatu yang single atau satu. Atau cinta itu suatu yang universal dan boleh dikongsi.

Cinta sering dikaitkan dengan hubungan one by one atau dua hala sahaja. Namun tahukan cinta itu sebenarnya melibatkan hubungan sekeliling? Keluarga, rakan, masyarakat dan keadaan sekitar. Maka pada mereka yang mengatakan cinta itu singular, adakah mereka salah?

Manusia sering menganggap cinta itu, hanya hubungan arjuna dan srikandi. Satu arjuna untuk satu srikandi. Arjuna yang perkasa dan setia akan melimpahkan kasihnya pada satu srikandi. Adakan ini hubungan yang baik?

Maka pada pandangan saya, kita harus membuka minda, melebarkan sayap cinta kepada suatu yang lebih luas. Cinta pada keluarga, Cinta pada rakan, Cinta pada masyarakat dan Cinta pada keadaan sekitar

Namun jangan sesekali kita melebihkan Paling Cinta Agung hanya pada Allah dan Rasulullah adalah cinta agung antara manusia.

Tiada ulasan: